För Region Skåne är samarbetet med den lokala brukarföreningen genom NSPH Skåne numera en självklarhet. Fyraåriga IOP-avtal har lagt grunden för långsiktiga satsningar på brukarrevisioner, patientforum, peer support och Återhämtningsguiden.

Katarina Hartman
När Psykiatrin i Region Skåne för ett antal år sedan fick höra att de inte bemötte sina patienter på rätt sätt blev det uppenbart att något behövde göras. Eftersom de redan hade en upparbetad kontakt med NSPH Skåne blev det naturligt att involvera brukare i förändringsarbetet.
–Vi har haft ett strukturerat samarbete med NSPH Skåne sedan 2014. Det är ju egentligen en självklarhet att utveckla vården tillsammans med dem som använder den, säger Katarina Hartman som är förvaltningschef på förvaltningen för Psykiatri, habilitering och hjälpmedel.
IOP skapar mer långsiktighet
Till en början tecknade förvaltningen årsvisa avtal med NSPH Skåne, men sedan 2022 har man tecknat ett avtal om ett Idéburet Offentligt Partnerskap, IOP, med NSPH Skåne via nämnden för Psykiatri, habilitering och hjälpmedel i Region Skåne. På så sätt kunde avtalen bli längre med en avtalstid på fyra år. Det underlättar den långsiktiga planeringen av personal och aktiviteter för både NSPH Skåne och Region Skåne.
Flera tjänster för brukarinflytande
Samarbetsavtalet omfattar fem miljoner kronor och innebär att man har årliga överenskommelser kring brukarrevisioner och regelbundna patientforum på samtliga heldygnsvårdavdelningar i barn- och vuxenpsykiatrin samt i rättspsykiatrin. Vidare ingår 25 anställda peer supportrar, egenerfarna stödpersoner, som är utbildade och handleds av NSPH Skåne. Dessutom arbetar man med Återhämtningsguiden både i heldygns- och öppenvård.
“Vi kommer aldrig att lösa utmaningarna inom hälso- och sjukvård utan att ha våra patienter med oss”
Patienternas önskemål i fokus
Psykiatrin har nu ett allt bättre bemötande och skapar vården tillsammans med sina patienter i takt med att man lyssnar mer på patienterna. Resultatet har varit över förväntan.
–Hela det här förbättringsarbetet bygger på brukarinflytande. Det är patienternas önskemål vi arbetar med, inte antaganden som vi själva kommit fram till. Det ger också hopp till patienterna när de ser att andra patienter mår bättre och jobbar inom psykiatrin eller går vidare till andra jobb, säger Katarina Hartman.
Arbetet drivs från ledningsnivå
Katarina beskriver hur det var ett visst motstånd i början när de införde brukarinflytande – personalen undrade till exempel hur man hanterar sekretessen när brukarrörelsen tar del av det som sägs. Men nu är de medarbetare precis som ordinarie personal, och alla är väldigt nöjda. Brukarrörelsen och personalen arbetar numera tillsammans, det ar ett delat ansvar.
–Det har varit viktigt att arbetet har drivits från ledningsnivå. Och det är en prioriteringsfråga för det kostar ju en del. Men vi tycker att det har är så viktigt, och vi har stöd av våra politiker i nämnden. Vi kommer aldrig att lösa utmaningarna inom hälso- och sjukvård utan att ha våra patienter med oss, säger Katarina som också tror att de kommer att upptäcka ännu fler områden att utveckla med patienterna i fokus framöver.

Den psykiatriska kliniken i Lund