NSPH har lämnat ett remissyttrande om förslagen om förbättrat stöd i skolan, SOU 2025:44. NSPH är positiva till utredningens ambitioner men ser allvarliga risker med hur hur utredningens förslag kan komma att få genomslag i praktiken om de inte utförs med rätt avvägningar, särskilt för elever med funktionsnedsättningar. 

 

Utredningen lämnar förslag som syftar till att förtydliga bestämmelser om stöd och särskilt stöd, undanröja hinder för ett tidigt och snabbt stöd, göra det mer flexibelt samt minska de administrativa uppgifter som tar av lärares tid till undervisningen. Man föreslår bland annat att bestämmelsen för extra anpassningar och garantin för tidiga stödinsatser avskaffas, och att stödundervisning och standardiserade tester införs. 


En fungerande skolgång med en individanpassad undervisning, tidigt stöd och stark elevhälsa är en av de viktigaste skyddsfaktorerna för barn och ungas psykiska hälsa. NSPH delar utredningens bild av att det behöver gå snabbare att få tillgång till stödinsatser i skolan samt att dessa behöver individanpassas. Samtidigt ser vi att det finns en risk för ökad rättsosäkerhet för våra grupper, samt att förslagen riskerar bidra till ett steg tillbaka i utvecklingen av stöd i skolan, särskilt om det inte kombineras med tillräckliga resurser. 

 

NSPH menar överlag att skolorna behöver få en kraftig ökning i resurser samt kompetens kring psykisk ohälsa och psykiska funktionsnedsättningar för att kunna tillgodose det stöd som våra målgrupper behöver och har rätt till.   

 

Läs hela remissvaret om förbättrat stöd i skolan