Ökat brukarinflytande – hur gör man?

Brukarinflytande innebär att den som tar del av en vård- eller omsorgsinsats har inflytande över dess utformning och utförande.  Det är avgörande för att kunna skapa verksamheter som utgår från brukares och patienters behov. Det finns olika aktiviteter och arbetssätt för den som vill arbeta systematiskt och långsiktigt med brukarinflytande.

Aktiviteter och arbetssätt som vi här ger exempel på är etablerade och har tagits fram av brukarrörelsen. De har byggts upp gemensamt av NSPH/Hjärnkoll utifrån internationella exempel, och ofta tagits fram i samarbete mellan brukarrörelsen och professionen. De har använts under en längre tid, i flera regioner och det finns utarbetade handledningar att ta del av.

Några av aktiviteterna är lätta att sätta i gång med, medan andra kräver utbildningar av såväl personal som den regionala brukarrörelsen. De bygger på den erfarenhetsbaserade kunskapen och kräver samverkan med brukarrörelsen på ett eller annat sätt.

Inflytandearbete på flera nivåer

Metoderna och verktygen är uppdelade på tre olika inflytandenivåer:
individnivå, verksamhetsnivå och systemnivå.

Men många av metoderna ger effekter på flera nivåer. Utvärderingar visar att systematiskt arbete med brukarinflytande påverkar och utvecklar en organisation på flera sätt.

Det stärker inte bara patienter och anhöriga utan bidrar även till personalen får en bättre arbetsmiljö och större tillfredsställelse med sina arbetsuppgifter.

 

PÅ INDIVIDNIVÅ  så tillhandahåller NSPH studiecirklar, Återhämtningsguiden samt rekommenderar antistigma-inriktade föreläsningar av Hjärnkolls ambassadörer.

PÅ VERKSAMHETSNIVÅ  så arbetar NSPH med brukarråd, brukarstyrd brukarrevision, patientforum och peer support.

PÅ SYSTEMNIVÅ så sker brukarinflytandet genom samverkan med brukarrepresentanter.