Peer support innebär att personer med egen erfarenhet av psykisk ohälsa blir professionellt verksamma inom vård och omsorg för att stötta brukare och patienter i deras återhämtningsprocess.
Peer supportern blir en del i arbetslaget och kan fungera som en brygga mellan personal och patienter. Med stöd av en peer supporter kan en brukare eller patient känna hopp samt snabbare förstå och hantera sin egen psykiska ohälsa.
En peer supporter kan ha olika arbetsuppgifter beroende på var den jobbar. Det finns peer supportrar som är anställda direkt i en verksamhet och de som är anställda av brukarrörelsen.
Exempel på arbetsuppgifter:
- Genom samtal bidra som ett egenerfaret bollplank, normalisera och sprida hopp om återhämtning.
- Informera om olika stödresurser som vården, kommunen eller brukarrörelsen har, och motivera till att använda sig av dem.
- Stödja personen att upprätthålla kontakten eller återknyta kontakter med olika stödresurser, fritidsaktiviteter och närstående.
- Leda aktiviteter, enskilt eller i grupp, anpassat efter verksamhetens förutsättningar.