Årskrönika 2023 2023-12-13
2023 går mot sitt slut och frågor kring psykisk ohälsa uppmärksammas allt mer. Våra frågor är angelägna och berör alla… Läs mer »
Här hittar du allt material som vi publicerar på sajten
2023 går mot sitt slut och frågor kring psykisk ohälsa uppmärksammas allt mer. Våra frågor är angelägna och berör alla… Läs mer »
Utredningen har haft två fokusområden. Den första delen har rört så kallade oskuldskontroller, utfärdande av oskuldsintyg och oskuldsingrepp (även kallade… Läs mer »
I maj stod det klart att Nordiska ministerrådet via samarbetsprogrammet Nordplus delfinansierar ett nordiskt och baltiskt samarbetsprojekt kring peer support.… Läs mer »
Kitty Lassinanti och Anna-Lena Almqvist fick i uppdrag att studera hur väl socialtjänsten klarade att stödja “unga med komplexa behov”.
I oktober redovisade Socialstyrelsen uppdraget Personligt ombud till personer med psykiska funktionsnedsättningar. Kartläggning och analys av systemet med personligt ombud.… Läs mer »
UserInvolve är ett samarbete mellan svenska lärosäten, den organiserade brukarrörelsen och välfärdsaktörer på området psykisk hälsa. Vårt syfte är att… Läs mer »
Kan man ha ett oundgängligt behov av en vård som inte hjälper?
SIP (Samordnad Individuell Plan) ställer krav på sjukvården och socialtjänsten att samordna sina insatser till patienter och brukare. SIP infördes 2010 och fortfarande är man ganska oense både om vad SIP är, vem den är till för och hur den ska göras.
NSPH och Hjärnkoll uppmärksammar årligen World Mental Health Day den 10 oktober. I år med konferensen Ungas psykiska hälsa som… Läs mer »
Det är oroande att varken socialministern eller de myndigheter som tagit fram förslaget på ny strategi kan svara på vilka… Läs mer »
Hur pratar personalen om patienterna på ronder och vid överlämningar mellan arbetspass? Vad fokuserar de på när de ska beskriva hur behandlingarna fungerar? Och hur hänger personalens språkbruk ihop med hur patienterna upplever vården och sin hälsa?
Hur ska själverfarnas kunskaper kunna få en mer självklar plats i styrningen av vård och omsorg – vid sidan av politikernas, ekonomernas och och personalens kunskap. Hur kan vi i patient- brukar- och anhörigorganisationerna pröva och ompröva våra gemensamma kunskaper och göra dem tydligare och mer användbara?